2017

Sztuka danych i sztuczna inteligencja był motywem wiodącym 6. edycji festiwalu Patchlab. Zaprezentowane zostały prace 34 artystów z Polski, Europy i Azji oparte o niecodzienny materiał – potężne zasoby danych, które mają coraz większy wpływ na społeczeństwo i nasze życie.

Podczas wystawy w Małopolskim Ogrodzie Sztuki, Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki i Pałący Czeczotki (we współpracy z Festiwalem Conrada) prezentowaliśmy 14 instalacji artystów mediów elektronicznych z Polski, Niemiec, Austrii, Węgier, Francji, Turcji, Grecji, Cypru, Włoch, Belgii, Danii, Portugalii, Iranu, Hongkongu, Japonii i Tajwanu. Można było zobaczyć m.in. instalację robotyczną Reading Plan, Lien-Cheng Wang, podejmującą temat kontroli przez aparat państwowy treści czytanych i przyswajanych przez uczniów w Tajwanie, prace grupy XCEED z Hongkongu – RadianceScape, instalację i performance wizualizującą dane promieniowania radioaktywnego w Fukushimie i Czarnobylu oraz Predictive Art Bot Nicolasa Maigret i Marii Roszkowskiej, czyli sztuczną inteligencję przepowiadającą trendy w sztuce.

Specjalnie dla festiwalu Patchlab, audiowizualny projekt przygotował Michał Jacaszek wspólnie z tureckim studiem artystycznym NOHlab, wyróżnionym przez Ars Electronica w kategorii animacji komputerowej.

Wśród prezentowanych na festiwalu performanców audiowizualnych, zobaczyć można było m.in. Chrisa Cheung z Hongkongu, grupę Boris Chimp 504 z Portugalii, oraz cypryjskiego artystę Microseq prezentowanego na TodaysArt Festival 2017 w Amsterdamie.

Kulminacją festiwalu była noc z Anthony Rotherem z roli głównej – klasyka gatunku muzyki techno. Był to unikalny występ, oparty tylko o jego własne produkcje, których nie wydaje komercyjnie.

Festiwalowi towarzyszyły projekcje, spotkania i warsztaty, w tym z wiedeńską grupą Technopolitics, którzy opowiedzieli o swoich doświadczeniach w pracy nad wizualizacją ogromnej ilości danych w niezwykłym projekcie, który był prezentowany w ramach wystawy.

Top