noc AV

HEVRE +1 | 27.10.2017, 20:00

Piątkowa noc festiwalu sztuki cyfrowej Patchlab, w nowej niezwykłej przestrzeni HEVRE +1, podczas której o unikalne wrażenia audiowizualne zadba m.in. wielokrotnie nagradzana grupa XCEED z Hongkongu podejmująca temat poziomu radioaktywności w Fukushimie i Czarnobylu oraz Microseq prezentowany na tegorocznym TodaysArt Festival w Amsterdamie. 4 audiowizualne performance’y w nowoudostępnionej specjalnie na tę noc przestrzeni krakowskiego klubu HEVRE +1.




RadianceScapeLive! | Chris Cheung aka h0nh1m [HK]

30 lat po katastrofie w Czarnobylu i 5 lat po wydarzeniach w Fukuszimie ludzie powinni być bardziej świadomi, jak promieniowanie wpływa na nasze życie. „RadianceScape” powstał w 2014 roku do porównywania poziomu promieniowania w Fukuszimie i Czarnobyl w formie instalacji audiowizualnej.

Wersja z 2016 roku to performance rozpisany na dane. Dźwięki i obrazy są generowane na podstawie zapisu promieniowania, zebranego na stronie Safecast.org – globalnej sieci czujników, służących do gromadzenia i udostępniania pomiarów promieniowania. Technika laserowego skanowania służy do konstruowania dialogu między przestrzenią a wizualizacją danych. Próbki dźwięku są rejestrowane za pomocą detektora pola elektromagnetycznego na podstawie poziomu radioaktywności. Graficzny zapis jest podzielony na 2 części: pierwsza obrazuje strefę wokół elektrowni jądrowej w Czarnobylu, druga Fukuszimę. Performance prezentowany był m.in. na Sónar 2017 w Hongkongu.




Generative nights | Lola and Yukao Meet [DK/FR]

„Generative nights” to projekt audiowizualny o odkrywaniu mrocznego świata miejskiego, gdzie ludzkość zmaga się z mikromaszynami, których ilość nieskończenie się powiększa. Ich wzrost i wybuch jest hipnotyzujący, ale też przerażający.

Misterne połączenie środowiska akustycznego, muzyki, grafiki i efektów cyfrowych stosowane przez Lola and Yukao Meet, zaprasza publiczność na niezwykłą podróż wprowadzającą w świat pełen odniesień do mitów i dystopijnych atrybutów dzisiejszej rzeczywistości. Pierwsza część generative nights jest niezwykłym połączeniem mechanicznego dźwięku i wzorów graficznych, opartym na automacie komórkowym. Regularny rytm i rozpikselowane efekty wizualne tworzą obrazy, które przywołują na myśl hale przemysłowe, miasto nocą czy stół laboratoryjny biologa. W drugiej części ludzkość stopniowo przejmuje kontrolę nad maszynami. Niepokojący wokal zamienia gigantyczne prymitywne totemy w boginie, które w nocy czuwają nad miastem. Lśniące westalki i latające strażniczki, pół yamakasi/pół anioły poruszające się w rytm szamańskiej muzyki, nawiedzają budynki w czasie, gdy miasto pogrążone jest we śnie o sławie i gniewie. Niestety ludzie oswobodzeni spod jarzma mechanicznego niewolnictwa w ostatniej części ponownie oddają się demonom władzy i próżności. Na ekranie pojawiają się ogromne maszyny pozostawiające długie ślady, które niosą ze sobą śmierć. Maszyna do rysowania ukazuje ręce artysty, ale nie sprawdza się jako Deus ex Machina. Ręka przeznaczenia zastawia pułapkę na samotnego wędrowca, a nad płonącymi ruinami pojawiają się złowrogie cienie. Latający koń niesie duszę samotnika ku lepszemu niebu i krajobraz znika, stopniowo zastępowany przez guzowate kształty. Wołanie o lepsze jutro zostaje zagłuszone przez wrzawę maszyn pozostających poza kontrolą człowieka.




False Awakenings | Pandelis Diamantides [CY]

Połączenie abstrakcyjnych rytmów, rozwijających się ambientowych krajobrazów i skupioną na detalach realizacji dźwięku. Muzyczne struktury twórcze służą tu jako płótno dla wizualnej interpretacji upływu czasu i pamięci. Wciągający audiowizualny świat łączący bas, światło i kolor, zostaje tworzony jako środek chaosu, a ciekawa post-cyfrowa rzeczywistość zostaje ulepszona przez manipulację parametrów syntetycznych dźwięków w czasie rzeczywistym. Dźwięk jest manipulowany i rozbierany na części dzięki złożonemu systemowi algorytmów i cyfrowym jednostkom przetwarzania sygnałów. Nowy świat Microseq dąży do muzycznego dyskursu w kwestii rozwijającego się tworzenia dźwięków, gdzie rozkładają się, ulegają przekształceniu, przyjmując różne style i formy.




Vintage Memoir | Ari Dykier [PL]

Projekt jest podróżą w czasie, skonstruowaną z serii wizualizacji stworzonych
na bazie starych grafik i ilustracji vintage nadających pracy charakter onirycznego wspomnienia. Odtwarzają one stan, w którym łączy się moment przywoływania wspomnień ze snem. Elementy i symbole zawarte w animowanych obrazach często zaczerpnięte są z obrazów zapamiętanych w dzieciństwie, a poetyka snu nadaje im uniwersalny charakter.