wystawa

Galeria i!

Mécaniques Discursives

Fred Penelle & Yannick Jacquet / ANTIVJ [BE]

Wspólny projekt Yannicka Jacqueta (aka Legoman) – członka grupy Antivj oraz Freda Penelle, łączący technikę ilustracji i drzeworytu z wideo-mappingiem. Instalacja Mécaniques Discursives jest jak parenteza między dwiema epokami: Gutenberga i Big Data. Poprzez przeciwstawienie najstarszej z form reprodukcji obrazu (drzeworytu) z najświeższymi technikami cyfrowymi, łączy stulecia i niejako zniekształca czas.

W epoce, w której upływ czasu wydaje się nabierać pędu z każdym dniem, Fred Penelle i Yannick Jacquet proponują nam przerwę, zatrzymanie na oddech. Dziwaczny mechanizm pełzający po ścianie, zaludniony zagadkowymi chimerami. Choć tajemnicze, wydają się w jakiś sposób znajome i bliskie. Czy jest to eksperyment rodem z laboratorium, czy może projekt sieci przyszłości? Skonstruowany drobiazgowo niczym zegarek, śledzi połączenia, drogi, autentycznie-fałszywie, zapętlone plany podróży, kuszące ucieczką i marzeniami. Narracja jest rozebrana na części jak scenariusz filmowy złożony z tysiąca opowieści, zwodząc na manowce, odwracając kota ogonem, by za chwilę znów poprowadzić naprzód. Czas ulega tutaj zniszczeniu, rozkładowi i utracie, a jednak ostatecznie wszystko do niego nawiązuje.

Dotychczas instalacja wystawiana była m.in. w Narodowym Muzeum Sztuk Pięknych w Tajwanie, Atsuko Barouh Gallery w Tokyo oraz podczas Milan Design Week we Włoszech (2014). Nagrodzona pierwszą nagrodą Milano Design Week Tech Award oraz Art Collector’s Prize podczas Slick Art Fair 2013 w Brukseli.


Spidron

László Zsolt Bordos [HU]

Instalacja-rzeźba wykorzystująca skomplikowany geometryczny kształtu bryły, trójwymiarową animację, dźwięk i wideo mapping tworząc wyjątkowe wrażenia audiowizualne. Rzeźba jest odzwierciedleniem matematycznego wzoru autorstwa węgierskiego projektanta i naukowca Dániela Erdély, ucznia samego Ernő Rubika.

Instalacja odkrywa wizualne możliwości formy geometrycznej za pośrednictwem techniki wideo mappingu oraz pokazuje wzór matematyczny z punktu widzenia sztuki. Animacja 3D do odbioru w okularach zwiększa iluzję głębi i perspektywy prezentując tym samym kompletnie nową interpretację przestrzeni i oferując unikalne wrażenia audiowizualne.
Projekt organizowany we współpracy z Węgierskim Instytutem Kultury w Warszawie.
Partner technologiczny: CHRISTIE Digital, world-class projection displays and visual solutions for any application.


ECHOOOOOOOO

PanGenerator [PL]

Kinetyczno-dźwiękowa instalacja interaktywna.

Ośmiokanałowy chór robotyczny. Głos wykonawcy jest przetwarzany przez osiem niezależnych kanałów doprowadzonych do głośników. Ruch każdego z głośników jest bezpośrednio połączony z frekwencją i amplitudą generowanego dźwięku. Głos zostaje indywidualnie potraktowany przez każdy z głośników tworząc niepowtarzalną sekwencję dźwiękową. Instalacja prezentowana była podczas Biennale Sztuki Mediów WRO 2015.


Luminance

Daan Kars [NL]

Instalacja typu site-specific powstała w wyniku inspiracji artysty zjawiskiem bioluminiscencji alg. Lasery i światło projekcyjne ujawniają lekkość cząsteczek w powietrzu, które tworzą bajkową interakcję ze światłem. Poetycka przestrzeń krajobrazu naśladuje naturalne środowisko alg.
Instalacja czynna po zmroku.


Mapy Ziem Obiecanych

Aleksander Janicki [PL]

To instalacja typu site specific – pokój ­książka, literatura w 3d lub specyficzny rodzaj czytelni. Tekst autorstwa Italo Calvino ‚Niewidzialne Miasta’ został zamknięty w sześcianie pokoju. Pokrywa ściany, podłogę, sufit. Jego skład oraz wielkość czcionki został tak dobrany, aby w pomieszczeniu zmieścił się pełny tekst. Wejście widza do ciemnego pomieszczenia automatycznie uruchamia światło. Pozioma linia światła, powolnym ruchem ku górze a potem w dół, wydobywa z ciemności fragmenty tekstu. Prowadnica z ruchomym światłem, przypominająca skaner, stanowi pionowy element składowy mobilnej drabiny która może być przez widza swobodnie przesuwana. Tym sposobem czytelnik może sam wybrać odpowiedni fragment z którym zechce się zapoznać. Drabina ma także umożliwić dotarcie do partii tekstu nieczytelnych z poziomu podłogi.
Italo Calvino to jeden z najwybitniejszych prozaików XX wieku. ‚Niewidzialne miasta’ to utwór z pogranicza poezji i prozy. To powieść bez fabuły oparta na dialogu pomiędzy żyjącymi w XIII wieku słynnym podróżnikiem Marco Polo, a Kubilaj­chanem (wnukiem Czyngis­chana), władcą mongolskiego i chińskiego imperium.
W dziele Calvino, treść jest równie ważna jak struktura dzieła, którą sam autor przyrównywał do wielościanu. Tak jak oglądanie trójwymiarowej bryły zacząć można od dowolnego punktu, tak ‚Niewidzialne miasta’ poznawać można począwszy od dowolnej strony czy rozdziału. Instalacja Janickiego jest tej zasady rozwinięciem. Wprowadzenie tekstu w przestrzeń trójwymiarową, uzyskanie efektu fragmentaryczności przez wąski zakres światła oświetlający tylko kilka linijek tekstu, daje w rezultacie poczucie zanurzenia się w materii słowa w której poezja, wątki filozoficzne w zetknięciu z przestrzenną formą ekspozycji, pobudzają do refleksji lub…
Tytuł instalacji jest fragmentem z Calvino: „Atlas Wielkiego Chana zawiera także mapy ziem obiecanych, poznanych w myślach, lecz nie odkrytych lub nie założonych: Nowej Atlantydy, Utopii, Miasta Słońca, Oceany, Tamoe, Harmonii, New Lanark, Ikarii.”
Instalacja Mapy Ziem Obiecanych to kolejna z instalacji Janickiego po wystawie Tokaido ­ droga wschodniego morza czy instalacji Black Out odnosząca się do pojęcia mapy tym razem bez czasoprzestrzennych uwarunkowań a z odniesieniem do sfery wyobraźni pobudzanej wielowątkową strukturą dzieła. Od widza, jego intuicji, zależy którą drogę obierze.


The Grid

Rodrigo Guzmán Cázares aka ABDX [MEX]

Instalacja interaktywna, która bada relacje pomiędzy światłem, dźwiękiem i przestrzenią. Dążąc do łączenia różnych światów w jednym doświadczeniu, gdzie podobnie jak w naturze, człowiek podczas swojej obecności przekształca i zakłóca jej porządek, by potem wszystko wróciło do pierwotnego stanu. Siatka jest tylko cienką granicą, gdzie cyfrowa rzeczywistość miesza się ze światem rzeczywistym.

Requiem

Dariusz Nowak [PL]

W ‚erze cyfrowej’, kiedy coraz to częściej spotyka się uzależnienie monitorowe, zastanawia nas jak technologia wpływa na relacje międzyludzkie. Praca Requiem, jest zanurzona w kontekście wyżej opisanym, jednocześnie jest rodzajem spowiedzi z własnego „uzależnienia monitorowego” autora.