wystawa

blue

Silver Moon, Blue Planet, Blue Note

Paweł Janicki [PL]

Silver Moon, Blue Planet, Blue Note jest pracą przeznaczoną do prezentacji jako performance lub instalacja interaktywna. W wersji instalacyjnej jest specyficznym instrumentem umożliwiającym wykorzystanie informacji wizualnych pobieranych w czasie rzeczywistym z kamer zainstalowanych na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) jako danych, które można konwertować do postaci audio. Innymi słowy: odbiorcy mogą kontrolować parametry algorytmu konwersji danych pobieranych z ISS do postaci dźwiękowych struktur i muzyki.

Silver Moon, Blue Planet, Blue Note bazuje na danych pobieranych w czasie rzeczywistym z ISS i innych satelitów. Przechwycone dane są procesowane do postaci audiowizualnego środowiska, którego mogą doświadczyć zwiedzający. Premierowa prezentacja pracy – w wersji performance – miała miejsce podczas otwarcia wystawy >>”On the Silver Globe”: Media Installations from the International Collection of the WRO Biennale<< w Kunsthal Aarhus.

Instalacja (oraz performance) w pewnym stopniu bazują na mojej wcześniejszej pracy Ping Melody – serii performance’ów bazujących na skanowaniu i sonifikacji przepływu danych w globalnych sieciach telekomunikacyjnych (przede wszystkim w internecie) i interkacji z muzykiem improwizującym na akustycznym instrumencie. W przeciwieństwie jednak do swojego „rodzica” Silver Moon, Blue Planet, Blue Note nie mierzy się z przestrzeniami kreowanymi przez globalne struktury danych, a powraca do realnej, fizycznej przestrzeni widzianej ze współczesnej perspektywy i we współczesnej skali.

Jakie znaczenie ma powrót do przestrzeni w jej fizycznym wymiarze? Silver Moon, Blue Planet, Blue Note jest w pewnej mierze inspirowany również przez zjawisko skupiania się kultury na przestrzeniach informacyjnych i porzuceniu marzeń o fizycznej, rozleglej przestrzeni okołoziemskiej. Ta swoista klęska wyobraźni wydaje się dziś transformować w nową jakość: w powrót do gwiazd.


littleBoxesLittle Boxes

Bego Santiago [ES/DE], Pavel Karafiat [CZ], Andrej Bolesvasky [CZ]

Instalacja interaktywna podejmująca temat e-kultury strachu przywodziąca na myśl kłopoty zwykłych ludzi, którzy znajdują się w symbolicznych jednostkowych opakowaniach, wszyscy są podobni i nigdy tego opakowania się nie pozbędą. Różne postacie występują w postaci wizualizacji w pudłach artysty Bego M. Santiago, ale nie licząc tego, że każdy z nich jest osobowością, która może sama podejmować decyzje, mają oni wspólny tryb myślenia i zawsze dążą za tłumem. Istotnym elementem pracy jest interakcja pomiędzy dziełem artystycznym a widzem. Kiedy widz zbliża się do pudła, to zwizualizowana postać patrzy na niego nieśmiało, natomiast kiedy on przechodzi dalej, to projekcje zaczynają krzyczeć i uciekać, śmiertelnie bojąc się wszystkiego, co znajduje się poza ich strefą komfortu.


Lichdichters1Digital Enclosure

Daan Kars [NL], Daan von Hassel [NL]

Żyjemy dziś w czasach Big Data. Nasze zachowania i działania są śledzone na co dzień. Zwykle nie zdajemy sobie z tego sprawy, że dane (cyfrowy ślad), pozostawione na urządzeniach cyfrowych są gromadzone. W interaktywnej instalacji ‘Digital Enclosure’ autorzy przełożyli ten wirtualny proces na fizyczne doświadczanie aktywnego systemu, który wykrywa ruch człowieka zamykając go w swojej bazie danych.


SecondStrokeSecond Stroke

Jakub Hader [PL], Patrycja Ochała [PL],  Radosław Rudnicki [PL]

Instalacja interaktywna oparta o technikę mappingu, tworząca możliwość zmiany tekstury obrazu oraz dźwięków za pomocą prostych ruchów rąk.


archetypuraArchetypture Magical Reality

Andrzej Głowacki [PL], Marika Ika Wato [PL]

Trzecia część niezwykłej serii książek interkatywnych występujących pod wspólnym tytułem Archetyptura* autorstwa Andrzeja Głowackiego. Stanowi ona rodzaj aplikacji książkowej złożonej ze słów, obrazów i animacji. To nie tylko ambitna i interesująca lektura o znamionach prozy poetyckiej, ale także wciągająca zabawa sterowana przez przypadkowość „rzutu kostką”. Archetyptura magicznej rzeczywistości przybrała formę przestrzenną, interaktywną. Pomysł przekształcenia tradycyjnego, dwuwymiarowego interfejsu e-booka w przestrzenny interfejs 3D charakterystyczny dla aplikacji mobilnych czyni lekturę jeszcze bardziej ekscytującym i kreatywnym doświadczeniem. Książka ta zmienia czysto wizualny, statyczny sposób percepcji literatury w twórczy i dynamiczny proces poszukiwania i konstruowania nowych znaczeń.


SpidronBlack Garden – instalacja interaktywna site-specific

Aleksander Janicki [PL] & Maria Anna Janicka[PL] / Sound Face

To instalacja – swego rodzaju instrument. Zasadniczym elementem kompozycji jest sztuczny bluszcz – realistyczna imitacja rośliny, ale w kolorze czarnym. Pnącze kontrastuje z minimalistyczną przestrzenią wnętrza Pawilonu Wyspiańskiego. Pojawienie się widza uaktywnia instalację. Ruch widza-uczestnika generuje losowo zestaw specjalnie skomponowanych dźwięków. Kompozycja emitowana jest z ośmiu głośników. Specjalnie napisany program /w Max MSP/ losowo wybiera kolejne dźwięki spośród zbioru 120 ścieżek (sampli oraz dźwięków wcześniej nagranych przez kompozytorkę). Dźwięki jakie emituje instalacja to odgłosy zarówno prawdziwej natury jak i komponowane /digital music/, przypominających odgłosy cykad, ptaków, zwierząt, ale i będące cytatami z brzmienia miasta czy przestrzeni industrialnych. Część z nich jest wynikiem pracy w terenie /odgłosy miasta, industrialne, naturalne/, ale i one poddane są elektronicznej obróbce. Pozostałe dźwięki to mikro-kompozycje muzyki elektronicznej. Wylosowaną przez oprogramowanie opcją może być również “brak dźwięku” – cisza. Efektem ruchu widza jest więc kompozycja muzyczna o niepowtarzalnej “linii melodycznej”.

współpraca programistyczna – Piotr Madej